Julefrid? Var strategisk!

Postat dec 11, 2017

Kanske är det för att jag är egenföretagare och är lite utanför hela julhetsen. Deadlines, de sätter ju jag och de har jag valt att ha få. Julfest? Nja det blir lite ensamt.

Men jag förundras över hur ”alla” verkar fullständigt kapitulera inför att det bara ”ska” vara stressigt i december. Som en självuppfyllande profetia.

Visst kan det vara deadlines och saker som ska vara klara inför årsbryt (been there!) men då kan man ju inte ovanpå det binda upp sig på allehanda sociala tillställningar, försöka träna som vanligt och sen försöka köpa krysta fram julklappar till folk som redan har allt.  Under en period som egentligen manar in till lugn, vila och att tanka det lilla dagsljus som erbjuds.

Har man barn (check!) så är det förstås en del tillställningar att rodda inför. Men då kanske det just kan få räcka med dem. Kanske är deras uttalade förväntningar också ställda utifrån vad man hör och ser hör julen till, snarare än vad man faktiskt uppskattar?

Kanske vill både familj och vänner ses, men ta det mycket lugnare och enklare än vad du tror? Kanske finns det utrymme på jobbet också att faktiskt tänka om runt både möten och några deadlines?

Lösningen är ju att prata med varandra.

Och precis som för de flesta förändringar handlar det om Varför, Vad och Hur!

Mitt VARFÖR- Ha en tydlig vision

Hur ska det vara i december? I Jul? Under ledigheten? Hur ska det kännas då och hur vill du känna efteråt? Vad är viktigt för dig? Vad tror du är viktigt för andra i din omgivning?

VAD behöver vi göra för att få till det?

Kanske tacka nej till aktiviteter som får kalendern att bågna.

Skala ned på julklappar. Konsumtion överhuvudtaget.

Boka in tid för att ta promenader. Aktivt planera in att läsa bok. Eller vad det än är du går och längtar efter som du inte hinner med. Binge-titta på en serie på Netflix. Komma igång med yoga. Vad än!

Om du tycker det blir för mycket mat man inte mår bra av under julen- leta fram några av alla de goda ”gröna” recept som finns. Gör en fruktsallad till efterrätt. Lägg till bra saker snarare än att fokusera på att ta bort. Julté, julkaffe och clementiner är också julmys, allt måste inte innehålla socker och sirap!

HUR gör jag?

Det är lättare att tacka nej och prata om förändringar ju tidigare man gör det. Och med ett starkt ”varför” blir det lättare. ”Jag var så trött och det blev så mycket mat och så mycket prylar förra året så jag har en idé om att förenkla lite och lägga mer tid på att umgås och ta det lugnt, vad tror ni om det?

Inför dig själv kan du tänka att du faktiskt väljer till sånt som får dig att må bra snarare än väljer bort sånt du inte vill. Förstå att en beteendeförändring från en norm kan ta emot. Att tacka nej brukar alltid följas av ”åh nej…” men det blir oh yes om det är rätt för din magkänsla.

Du kommer få påminna dig själv flera gånger per dag om att stanna upp och känna efter: Är det här rätt? Bör jag skjuta på /boka om/ boka av något mer? Kan jag ta till mig det jag ska göra?

De här tipsen handlar förstås om så mycket mer än julen. Men de känns så aktuella just nu när så många verkar har det stressigt över sånt som är, ur ett världsperspektiv, väldigt få förunnat att stressa över.

Jag tror det här är min lugnaste december någonsin. Och absolut en av de bästa. Skaffa det du med!

 

 

 

Fler blogginlägg som kanske intresserar dig…

Hållbara hälsovanor- vad är viktigt på riktigt för dig?

Hållbara hälsovanor- vad är viktigt på riktigt för dig?

I skrivande stund är det många som mer eller mindre frivilligt befinner sig i ett skifte från sommar till höst. Från ledigtillstånd till vardagstillstånd. Många har tappat goda vanor, lagt sig till med såna som känns helt ok under ledighet men som nu ska brytas. Man...

Hjärnkondition – att orka tänka klart och klokt

Hjärnkondition – att orka tänka klart och klokt

Vi har undersökt arbetets mening, vikten av aktiv prioritering, behovet av en god arbetsmiljö och varför det är viktigt med psykologisk frånkoppling. Men den kanske mest grundläggande nyckeln till ett hållbart och välmående arbetsliv är att hjärnan ska må bra – och orka tänka klart och klokt. Hjärnan måste helt enkelt ha kondition, och det är den femte och sista nyckeln i min serie om vad som krävs för att våra hjärnor ska orka på jobbet.

Psykologisk frånkoppling – levla för mindre stress och mer glädje

Psykologisk frånkoppling – levla för mindre stress och mer glädje

Gränserna mellan arbetsliv och privatliv blir, eller är, alltmer flytande – hur ska ledare och medarbetare hantera det på ett hållbart sätt? Vi har bara en hjärna och den behöver må bra hela livet. Forskning visar att vi alla är olika hur vi integrerar jobb och fritid, om vi alls gör det. Oavsett hur vi gör är det viktigt att inte tänka på jobbet ibland, för mer glädje, mindre stress och högre effektivitet när vi väl jobbar!

Arbetsmiljö för välmående ur tre aspekter: fysiskt, digitalt och socialt

Arbetsmiljö för välmående ur tre aspekter: fysiskt, digitalt och socialt

Ingen skulle väl ifrågasätta att en kirurg fullt ut behöver kunna fokusera på pågående operation eller att det ska vara tyst när en schackspelare ska göra sitt nästa drag. Men ibland verkar det som vi inte tar på allvar hur mycket vår omgivning påverkar både vår effektivitet, kreativitet, fokus och välmående. Då de flesta är måna om både sin tid, sin hälsa kan det vara en god idé att investera lite tid i att skapa en bättre arbetsmiljö för oss själva.

Aktiv prioritering sparar det mentala batteriet

Aktiv prioritering sparar det mentala batteriet

De flesta av oss har nog en vardag där det alltid känns som det går att göra mer. Där ”att göra”-listan för både jobb och fritid känns helt omöjlig att bocka av, och dessutom fylls den på hela tiden. Vi kommer helt enkelt aldrig att bli klara med allt. För livet kommer fylla på med saker vi både vill och behöver göra. Och om vi ständigt lever med ett mentalt förhållningssätt utifrån vad vi inte har gjort och vad vi inte hinner med, ja då tär det både på hälsan, glädjen, och på vårt värdefulla mentala batteri.

Känslan av mening skapar potential

Känslan av mening skapar potential

Känslan av mening och syfte är väldigt viktig om man vill må bra och trivas i arbetslivet. Graden av meningsfullhet påverkar både motivationen, produktiviteten och stressnivån. Det går förmodligen att hitta mening i de allra flesta former av jobb, men för att identifiera den måste vi reflektera aktivt över varför det vi gör är meningsfullt – eller hur det skulle kunna bli det. I jakten på mening och syfte måste man också våga prioritera och fokusera på det som känns viktigt. För den som lyckas hitta en känsla av meningsfullhet finns en enorm utvecklingspotential.

Vad krävs för att våra hjärnor ska orka på jobbet?

Vad krävs för att våra hjärnor ska orka på jobbet?

Vi lever idag i ett allt mer komplext och föränderligt samhälle, och det ställer också nya krav på arbetslivet. Åtta timmars arbetsdag infördes en gång i tiden för att arbetarna inte skulle slita ut sig i det oftast rent praktiska och fysiska arbetet – men idag ser jobben annorlunda ut för många av oss, och det finns inga självklart svar på hur vi ska använda tiden på bästa sätt. De flesta jobb idag kräver betydligt mer av kognition, och många jobb sköts till stor del stillasittande. Vi påverkas också starkt av arbetslivets gränslöshet, komplexitet och höga krav. För att skapa ett hållbart arbetsliv behöver vi använda rätt verktyg för att tillmötesgå de behov som uppstår.

Vårda dina relationer – skaffa en moai

Vårda dina relationer – skaffa en moai

Hälsan borde trots allt vara plattformen vi lever livet på, inte det som stressar oss eller tar upp stora delar av vår tid och våra tankar. Återhämtning, bättre tider, stresshantering och fysisk hälsa har varit i fokus. Nu har vi kommit till den avslutande delen som precis som tidigare delar har till syfte att göra din prestation mer hållbar, öka din hälsa och ditt välbefinnande genom nya vanor och förhållningssätt.

Tips inför VAB

Tips inför VAB

Vi är många som har barn som med mer eller mindre jämna mellanrum blir sjuka av olika slag. Det här inlägget kanske bäst hjälper dig som VAB'ar lite då och tycker att det känns stressigt men där barnets sjukdom inte är av något allvarligare slag. Det är också skrivet...

Hantera stressen – må bra och prestera på topp

Hantera stressen – må bra och prestera på topp

Stresshantering är en av de viktigaste nycklarna till din hållbara prestation. I magen och hjärtat behöver vi ha plats för det som verkligen betyder något – dit hör inte stress som är relaterad till jobb. Coacha dig själv, eller någon annan som vill, och hantera stressen med fem frågor kring vad det är som stressar, perspektiv och återhämtning – allt för att må bra och prestera på topp.