Tips inför VAB

Postat sep 20, 2018

Vi är många som har barn som med mer eller mindre jämna mellanrum blir sjuka av olika slag. Det här inlägget kanske bäst hjälper dig som VAB’ar lite då och tycker att det känns stressigt men där barnets sjukdom inte är av något allvarligare slag. Det är också skrivet utifrån att man har ett relativt fritt jobb där man kan påverka sina möten och annat, det vet jag att väldigt många inte har. I de rollerna är det också vanligare att en vikarie behövs och att jobbet behöver ske trots att man är hemma medan man i ”kalenderfriare” yrken ofta får göra det man skulle gjort senare. Man kanske slits mellan att man förstås tycker det är viktigast att ta hand om barnet-självklart! Men ändå har åtaganden på jobbet man gärna vill klara av och tänk om det fanns ett sätt att hela VAB-grejen kunde kännas lite…mysigare? Man kanske lättare känner att man vill vara hemma i ”pre-VAB-mode” istället för att hamna i att man chansar att det ska gå bra fast man ser att det är något på gång?

Här är några tankar

Vem är standby?

Man ska förstås inte måla f*n på väggen men om man vet att det är risk för VAB kan det, om man är två, vara en idé att gå igenom vem som isåfall stannar hemma vilka dagar. Kanske är måndag tisdag viktigaste dagarna för dig och för din partner är det onsdag och fredag. Då gör ni upp innan veckan börjar vem som är redo att vara hemma om det skulle bli så och det kan ge arbetsro.

Planera och boka in därefter

Punkten ovan ger också lite hintar om när man ska och inte ska planera in nya saker. Kanske inte planera in riktigt viktiga och avgörande saker de dagarna man vet att man är standby. I de fall det går, hålla kalendern luftig då. Och hela tiden stämma av med varandra, ”den X februari bokar jag in Y, funkar det att du åker hem då om det skulle behövas?”

Telefonmöten kan funka

Blir man hemma flera dagar och det blir mycket att boka av och om kanske man kan sålla ut de möten som faktiskt funkar att ta via telefon eller Skype eller liknande. Såklart inte samma sak som att ses i person men om syftet är att avhandla något går det ofta att göra ändå och man kan komma vidare i den process man är i. Det kan kännas skönt att inte allt man skulle gjort stannar av. Samma sak med möten som andra har man skulle varit med i- kanske går det att ringa in och lyssna av med mute’ad lur.

Passa på att njuta av att vara hemma

Lättare sagt än gjort. Men om barnet behöver vila/sova, kanske vill och ska ligga still framför film eller TV kan man passa på att göra det där man önskar man hann hemma. Kanske baka, kanske läsa för sig själv eller lite extra för barnet, kanske röja ur en garderob, kanske lägga sig raklång på golvet och bara andas? Du vet bäst vad du behöver. Och just det- du behöver och vill. Inte det du tror att du borde och måste. Passa på.

Perspektiv – du är ersättlig

Det är ganska ofta man tror att man måste vara överallt. Att man är superviktig – och det är man. Men i rollen som förälder är man det på riktigt, på jobbet är det faktiskt så att man är ersättlig. Det visar sig ofta snabbare än man tror och kan vara en bra insikt. Man är saknad för den man är och för det man bidrar med men det går ofta alldeles utmärkt att boka av, boka om och utebli från saker och den insikten kan ge lite distans till den stress många känner. Du är jätteviktig, men viktigast för att du är du, inte det du gör.

Ta hand om er!

 

Fler blogginlägg som kanske intresserar dig…

Hållbara hälsovanor- vad är viktigt på riktigt för dig?

Hållbara hälsovanor- vad är viktigt på riktigt för dig?

I skrivande stund är det många som mer eller mindre frivilligt befinner sig i ett skifte från sommar till höst. Från ledigtillstånd till vardagstillstånd. Många har tappat goda vanor, lagt sig till med såna som känns helt ok under ledighet men som nu ska brytas. Man...

Hjärnkondition – att orka tänka klart och klokt

Hjärnkondition – att orka tänka klart och klokt

Vi har undersökt arbetets mening, vikten av aktiv prioritering, behovet av en god arbetsmiljö och varför det är viktigt med psykologisk frånkoppling. Men den kanske mest grundläggande nyckeln till ett hållbart och välmående arbetsliv är att hjärnan ska må bra – och orka tänka klart och klokt. Hjärnan måste helt enkelt ha kondition, och det är den femte och sista nyckeln i min serie om vad som krävs för att våra hjärnor ska orka på jobbet.

Psykologisk frånkoppling – levla för mindre stress och mer glädje

Psykologisk frånkoppling – levla för mindre stress och mer glädje

Gränserna mellan arbetsliv och privatliv blir, eller är, alltmer flytande – hur ska ledare och medarbetare hantera det på ett hållbart sätt? Vi har bara en hjärna och den behöver må bra hela livet. Forskning visar att vi alla är olika hur vi integrerar jobb och fritid, om vi alls gör det. Oavsett hur vi gör är det viktigt att inte tänka på jobbet ibland, för mer glädje, mindre stress och högre effektivitet när vi väl jobbar!

Arbetsmiljö för välmående ur tre aspekter: fysiskt, digitalt och socialt

Arbetsmiljö för välmående ur tre aspekter: fysiskt, digitalt och socialt

Ingen skulle väl ifrågasätta att en kirurg fullt ut behöver kunna fokusera på pågående operation eller att det ska vara tyst när en schackspelare ska göra sitt nästa drag. Men ibland verkar det som vi inte tar på allvar hur mycket vår omgivning påverkar både vår effektivitet, kreativitet, fokus och välmående. Då de flesta är måna om både sin tid, sin hälsa kan det vara en god idé att investera lite tid i att skapa en bättre arbetsmiljö för oss själva.

Aktiv prioritering sparar det mentala batteriet

Aktiv prioritering sparar det mentala batteriet

De flesta av oss har nog en vardag där det alltid känns som det går att göra mer. Där ”att göra”-listan för både jobb och fritid känns helt omöjlig att bocka av, och dessutom fylls den på hela tiden. Vi kommer helt enkelt aldrig att bli klara med allt. För livet kommer fylla på med saker vi både vill och behöver göra. Och om vi ständigt lever med ett mentalt förhållningssätt utifrån vad vi inte har gjort och vad vi inte hinner med, ja då tär det både på hälsan, glädjen, och på vårt värdefulla mentala batteri.

Känslan av mening skapar potential

Känslan av mening skapar potential

Känslan av mening och syfte är väldigt viktig om man vill må bra och trivas i arbetslivet. Graden av meningsfullhet påverkar både motivationen, produktiviteten och stressnivån. Det går förmodligen att hitta mening i de allra flesta former av jobb, men för att identifiera den måste vi reflektera aktivt över varför det vi gör är meningsfullt – eller hur det skulle kunna bli det. I jakten på mening och syfte måste man också våga prioritera och fokusera på det som känns viktigt. För den som lyckas hitta en känsla av meningsfullhet finns en enorm utvecklingspotential.

Vad krävs för att våra hjärnor ska orka på jobbet?

Vad krävs för att våra hjärnor ska orka på jobbet?

Vi lever idag i ett allt mer komplext och föränderligt samhälle, och det ställer också nya krav på arbetslivet. Åtta timmars arbetsdag infördes en gång i tiden för att arbetarna inte skulle slita ut sig i det oftast rent praktiska och fysiska arbetet – men idag ser jobben annorlunda ut för många av oss, och det finns inga självklart svar på hur vi ska använda tiden på bästa sätt. De flesta jobb idag kräver betydligt mer av kognition, och många jobb sköts till stor del stillasittande. Vi påverkas också starkt av arbetslivets gränslöshet, komplexitet och höga krav. För att skapa ett hållbart arbetsliv behöver vi använda rätt verktyg för att tillmötesgå de behov som uppstår.

Vårda dina relationer – skaffa en moai

Vårda dina relationer – skaffa en moai

Hälsan borde trots allt vara plattformen vi lever livet på, inte det som stressar oss eller tar upp stora delar av vår tid och våra tankar. Återhämtning, bättre tider, stresshantering och fysisk hälsa har varit i fokus. Nu har vi kommit till den avslutande delen som precis som tidigare delar har till syfte att göra din prestation mer hållbar, öka din hälsa och ditt välbefinnande genom nya vanor och förhållningssätt.

Tips inför VAB

Tips inför VAB

Vi är många som har barn som med mer eller mindre jämna mellanrum blir sjuka av olika slag. Det här inlägget kanske bäst hjälper dig som VAB'ar lite då och tycker att det känns stressigt men där barnets sjukdom inte är av något allvarligare slag. Det är också skrivet...

Hantera stressen – må bra och prestera på topp

Hantera stressen – må bra och prestera på topp

Stresshantering är en av de viktigaste nycklarna till din hållbara prestation. I magen och hjärtat behöver vi ha plats för det som verkligen betyder något – dit hör inte stress som är relaterad till jobb. Coacha dig själv, eller någon annan som vill, och hantera stressen med fem frågor kring vad det är som stressar, perspektiv och återhämtning – allt för att må bra och prestera på topp.