Stress- skapa din egen sabeltandade papperstiger

Postat maj 8, 2017

Du kan bara släppa något du hållit i.

Du kan bara ha perspektiv runt något du vet vad det är.

Du kan bara lösa problem du definierat.

Vår hjärna är 1.0. Version ett punkt noll. Fortfarande. När den bildades i sin nuvarande form fanns inte karriär. Inte ”förändringsresa” ”omorganisation”. ”Sommarfest på dagis”. ”beachform” ”inredningstrender” ”Instagram” . Man visste inte vad alla andra gjorde och tog inte in hundratals, tusentals personers prestationer varje dag i olika digitalsociala medier. Inte femtioelva tips på saker att göra, köpa, ha hemma, inreda med, äta, laga, dricka, prestera i. Man sågs vid vattenhålet eller vid elden- alla var lika schletna och lika glada när det var mat på …något bordliknande och ingen fara å färde. Ingen sabeltandad tiger som jagade en just då.

Den sabeltandade tigern är farlig. Den kräver en fysisk insats för att undkommas.

Men den är tydlig. Det är tydligt vad det är. När det uppstod. Vad som ska göras och det är väldigt tydligt när hotet är avvärjt. Då är man glad och tacksam. Hurra, liksom.

Nu har vi inte sabeltandade tigrar. Eller brist på värme. Brist på mat i grottan. Inte så mycket av de där konkreta hoten som vår kropp och hjärna är så bra på att hantera.

Vi har ”självförverkligande”. ”Överfull kalender”. ”Konferens”. ”Möten”. ”Hämta och lämna på dagis”. ”Komma i form”. ”Träningsprogram”. ”Herregud- vad-hon-är-vältränad-och-har-fint-hemma- hur-f*n- hinner-hon”. ”Jag hinner ingenting”.

Det är inte så tydligt vad det är. Inte så konkret när det uppstår. Inte vad som ska göras för att undkomma den upplevda stressen. Man vet inte hur det skulle vara när det inte finns. Och man vet inte riktigt när stressoren försvinner, om den gör det.

Det kan vara en konflikt, en obehagskänsla, att aldrig känna att man hinner med, att känna sig otillräcklig. Lite eller mycket förirrad.

Och det blir svårt att bli kvitt, vad det än är, utan att veta vad det är. Vi kan inte lösa problem vi inte definierat. Konkretiserat.

Den där känslan i magen, känslan av att något är fel den måste vi sätta ord på. Den där känslan av att inte hinna med- den måste vi ta tag i för vi kommer aldrig hinna allt vi föresätter oss ändå. Det där som känns så tydligt, men ändå är så abstrakt vad det är, det måste vi göra en sabeltandad tiger av.

Definera vad det är som stressar mig exakt. Om det egentligen är något att stressa över eller en produkt av att leva i Sverige 2017 och ha massa balla utmaningar som jobb och barn och gilla träning?

Om det är något som faktiskt stressar mig på riktigt- vad, om jag kan göra något åt det, ska jag göra? Kan jag göra? Kan jag inte göra något åt det- måste jag lära mig släppa det.

Skriv gärna ned på papper vad det är som stressar dig. Vad som känns fel. Berätta för någon. Gör det så konkret det går. Vad. Hur. Varför. Sen tror jag att du kommer veta vad du behöver göra.

Fler blogginlägg som kanske intresserar dig…

Hållbara hälsovanor- vad är viktigt på riktigt för dig?

Hållbara hälsovanor- vad är viktigt på riktigt för dig?

I skrivande stund är det många som mer eller mindre frivilligt befinner sig i ett skifte från sommar till höst. Från ledigtillstånd till vardagstillstånd. Många har tappat goda vanor, lagt sig till med såna som känns helt ok under ledighet men som nu ska brytas. Man...

Hjärnkondition – att orka tänka klart och klokt

Hjärnkondition – att orka tänka klart och klokt

Vi har undersökt arbetets mening, vikten av aktiv prioritering, behovet av en god arbetsmiljö och varför det är viktigt med psykologisk frånkoppling. Men den kanske mest grundläggande nyckeln till ett hållbart och välmående arbetsliv är att hjärnan ska må bra – och orka tänka klart och klokt. Hjärnan måste helt enkelt ha kondition, och det är den femte och sista nyckeln i min serie om vad som krävs för att våra hjärnor ska orka på jobbet.

Psykologisk frånkoppling – levla för mindre stress och mer glädje

Psykologisk frånkoppling – levla för mindre stress och mer glädje

Gränserna mellan arbetsliv och privatliv blir, eller är, alltmer flytande – hur ska ledare och medarbetare hantera det på ett hållbart sätt? Vi har bara en hjärna och den behöver må bra hela livet. Forskning visar att vi alla är olika hur vi integrerar jobb och fritid, om vi alls gör det. Oavsett hur vi gör är det viktigt att inte tänka på jobbet ibland, för mer glädje, mindre stress och högre effektivitet när vi väl jobbar!

Arbetsmiljö för välmående ur tre aspekter: fysiskt, digitalt och socialt

Arbetsmiljö för välmående ur tre aspekter: fysiskt, digitalt och socialt

Ingen skulle väl ifrågasätta att en kirurg fullt ut behöver kunna fokusera på pågående operation eller att det ska vara tyst när en schackspelare ska göra sitt nästa drag. Men ibland verkar det som vi inte tar på allvar hur mycket vår omgivning påverkar både vår effektivitet, kreativitet, fokus och välmående. Då de flesta är måna om både sin tid, sin hälsa kan det vara en god idé att investera lite tid i att skapa en bättre arbetsmiljö för oss själva.

Aktiv prioritering sparar det mentala batteriet

Aktiv prioritering sparar det mentala batteriet

De flesta av oss har nog en vardag där det alltid känns som det går att göra mer. Där ”att göra”-listan för både jobb och fritid känns helt omöjlig att bocka av, och dessutom fylls den på hela tiden. Vi kommer helt enkelt aldrig att bli klara med allt. För livet kommer fylla på med saker vi både vill och behöver göra. Och om vi ständigt lever med ett mentalt förhållningssätt utifrån vad vi inte har gjort och vad vi inte hinner med, ja då tär det både på hälsan, glädjen, och på vårt värdefulla mentala batteri.

Känslan av mening skapar potential

Känslan av mening skapar potential

Känslan av mening och syfte är väldigt viktig om man vill må bra och trivas i arbetslivet. Graden av meningsfullhet påverkar både motivationen, produktiviteten och stressnivån. Det går förmodligen att hitta mening i de allra flesta former av jobb, men för att identifiera den måste vi reflektera aktivt över varför det vi gör är meningsfullt – eller hur det skulle kunna bli det. I jakten på mening och syfte måste man också våga prioritera och fokusera på det som känns viktigt. För den som lyckas hitta en känsla av meningsfullhet finns en enorm utvecklingspotential.

Vad krävs för att våra hjärnor ska orka på jobbet?

Vad krävs för att våra hjärnor ska orka på jobbet?

Vi lever idag i ett allt mer komplext och föränderligt samhälle, och det ställer också nya krav på arbetslivet. Åtta timmars arbetsdag infördes en gång i tiden för att arbetarna inte skulle slita ut sig i det oftast rent praktiska och fysiska arbetet – men idag ser jobben annorlunda ut för många av oss, och det finns inga självklart svar på hur vi ska använda tiden på bästa sätt. De flesta jobb idag kräver betydligt mer av kognition, och många jobb sköts till stor del stillasittande. Vi påverkas också starkt av arbetslivets gränslöshet, komplexitet och höga krav. För att skapa ett hållbart arbetsliv behöver vi använda rätt verktyg för att tillmötesgå de behov som uppstår.

Vårda dina relationer – skaffa en moai

Vårda dina relationer – skaffa en moai

Hälsan borde trots allt vara plattformen vi lever livet på, inte det som stressar oss eller tar upp stora delar av vår tid och våra tankar. Återhämtning, bättre tider, stresshantering och fysisk hälsa har varit i fokus. Nu har vi kommit till den avslutande delen som precis som tidigare delar har till syfte att göra din prestation mer hållbar, öka din hälsa och ditt välbefinnande genom nya vanor och förhållningssätt.

Tips inför VAB

Tips inför VAB

Vi är många som har barn som med mer eller mindre jämna mellanrum blir sjuka av olika slag. Det här inlägget kanske bäst hjälper dig som VAB'ar lite då och tycker att det känns stressigt men där barnets sjukdom inte är av något allvarligare slag. Det är också skrivet...

Hantera stressen – må bra och prestera på topp

Hantera stressen – må bra och prestera på topp

Stresshantering är en av de viktigaste nycklarna till din hållbara prestation. I magen och hjärtat behöver vi ha plats för det som verkligen betyder något – dit hör inte stress som är relaterad till jobb. Coacha dig själv, eller någon annan som vill, och hantera stressen med fem frågor kring vad det är som stressar, perspektiv och återhämtning – allt för att må bra och prestera på topp.