Var ledig på riktigt- tips till dig som har svårt att koppla bort och av

Postat dec 21, 2017

Som egenföretagare med hållbarhet i fokus och som kärnverksamhet hade jag planerat en lugn december och det skrev jag om i detta inlägg.

Men nu är det ju dags för julledigt och det är många som känner att de skulle behöva ungefär en adventskalender till för att bli ”klar med allt” innan man ska uppnå den där heliga ledigheten som ska ge oss energi, kraft och inspiration för nästa år.

Men många har jobb där det inte blir klart. Man blir inte färdig med det man önskat, det är lösa trådar, hafsiga avslut, ”vi tar det efter jul” eller så tänker man att man hinner titta på det i mellandagarna, fast man ju skulle vara ledig?

Känns det igen? Går inte att ändra på vad som varit. Det enda du kan göra nu är att se till att du faktiskt kan vara ledig under din ledighet, om du är förunnad att ha ett jobb där du kan vara det. Så här är fem tips till dig om du är som mig:

1) Gör en lista på det du måste komma ihåg att göra som du inte hann. Gör flera listor- sk buckets. Fördela på områden som du ska fokusera på och skriv punkter som triggar igång tankarna när du läser dem. Jag mailade mig själv idag och kände direkt hur kontrollen ökade- den där listan börjar jag med när jag kommer tillbaka så får jag det gjort då.

2) Om du ”måste” fixa saker- avsätt en specifik tid för det och skriv ned vad och varför du ska göra det. Då blir det enklare att komma igång, och bli klar.

3) Ställ dig frågan- skulle du kräva det du kräver av dig själv av en kollega? Skulle du förvänta att de jobbade när de var lediga? Eller missunna dem att koppla av och bort allt helt trots att allt inte är helt klart?

4) Hur vill du att det ska kännas när väl januari drar igång? Vill du ha slösat ledigheten på att ha oroat dig och funderat på jobbet utan att faktiskt effektivt få något gjort? Om du ska känna dig laddad för jobbet igen så gör du bäst i att vara ledig. Som jag skrivit om tidigare. För att gasa på sen och samla kraft gör du bäst i att låta hjärnan vila. Som en låååång ”sova på saken”

5) Ta ett mentalt steg bakåt och tänk ”vad är det värsta som kan hända?”. Vad gör det om 1, 2 månader, 1 år om jag släpper det här nu? Tänk på de fantastiska människor som måste jobba under jul. Jag är så tacksam för alla som håller landet igång, arbetar inom sjukvård, polis, ambulans, brandkår, sjöräddning, jourhavande tjänster som BRIS, kvinnojourer, asylboenden, äldravård, snöröjning, hemtjänst..ja jag kan fortsätta hur länge som helst. Jag är så så tacksam att ni finns och gör ert jobb.

Ha en riktigt fin ledighet om du ska vara ledig. Ser fram emot ett hållbart, engagerat och kul 2018!

 

 

Fler blogginlägg som kanske intresserar dig…

Hållbara hälsovanor- vad är viktigt på riktigt för dig?

Hållbara hälsovanor- vad är viktigt på riktigt för dig?

I skrivande stund är det många som mer eller mindre frivilligt befinner sig i ett skifte från sommar till höst. Från ledigtillstånd till vardagstillstånd. Många har tappat goda vanor, lagt sig till med såna som känns helt ok under ledighet men som nu ska brytas. Man...

Hjärnkondition – att orka tänka klart och klokt

Hjärnkondition – att orka tänka klart och klokt

Vi har undersökt arbetets mening, vikten av aktiv prioritering, behovet av en god arbetsmiljö och varför det är viktigt med psykologisk frånkoppling. Men den kanske mest grundläggande nyckeln till ett hållbart och välmående arbetsliv är att hjärnan ska må bra – och orka tänka klart och klokt. Hjärnan måste helt enkelt ha kondition, och det är den femte och sista nyckeln i min serie om vad som krävs för att våra hjärnor ska orka på jobbet.

Psykologisk frånkoppling – levla för mindre stress och mer glädje

Psykologisk frånkoppling – levla för mindre stress och mer glädje

Gränserna mellan arbetsliv och privatliv blir, eller är, alltmer flytande – hur ska ledare och medarbetare hantera det på ett hållbart sätt? Vi har bara en hjärna och den behöver må bra hela livet. Forskning visar att vi alla är olika hur vi integrerar jobb och fritid, om vi alls gör det. Oavsett hur vi gör är det viktigt att inte tänka på jobbet ibland, för mer glädje, mindre stress och högre effektivitet när vi väl jobbar!

Arbetsmiljö för välmående ur tre aspekter: fysiskt, digitalt och socialt

Arbetsmiljö för välmående ur tre aspekter: fysiskt, digitalt och socialt

Ingen skulle väl ifrågasätta att en kirurg fullt ut behöver kunna fokusera på pågående operation eller att det ska vara tyst när en schackspelare ska göra sitt nästa drag. Men ibland verkar det som vi inte tar på allvar hur mycket vår omgivning påverkar både vår effektivitet, kreativitet, fokus och välmående. Då de flesta är måna om både sin tid, sin hälsa kan det vara en god idé att investera lite tid i att skapa en bättre arbetsmiljö för oss själva.

Aktiv prioritering sparar det mentala batteriet

Aktiv prioritering sparar det mentala batteriet

De flesta av oss har nog en vardag där det alltid känns som det går att göra mer. Där ”att göra”-listan för både jobb och fritid känns helt omöjlig att bocka av, och dessutom fylls den på hela tiden. Vi kommer helt enkelt aldrig att bli klara med allt. För livet kommer fylla på med saker vi både vill och behöver göra. Och om vi ständigt lever med ett mentalt förhållningssätt utifrån vad vi inte har gjort och vad vi inte hinner med, ja då tär det både på hälsan, glädjen, och på vårt värdefulla mentala batteri.

Känslan av mening skapar potential

Känslan av mening skapar potential

Känslan av mening och syfte är väldigt viktig om man vill må bra och trivas i arbetslivet. Graden av meningsfullhet påverkar både motivationen, produktiviteten och stressnivån. Det går förmodligen att hitta mening i de allra flesta former av jobb, men för att identifiera den måste vi reflektera aktivt över varför det vi gör är meningsfullt – eller hur det skulle kunna bli det. I jakten på mening och syfte måste man också våga prioritera och fokusera på det som känns viktigt. För den som lyckas hitta en känsla av meningsfullhet finns en enorm utvecklingspotential.

Vad krävs för att våra hjärnor ska orka på jobbet?

Vad krävs för att våra hjärnor ska orka på jobbet?

Vi lever idag i ett allt mer komplext och föränderligt samhälle, och det ställer också nya krav på arbetslivet. Åtta timmars arbetsdag infördes en gång i tiden för att arbetarna inte skulle slita ut sig i det oftast rent praktiska och fysiska arbetet – men idag ser jobben annorlunda ut för många av oss, och det finns inga självklart svar på hur vi ska använda tiden på bästa sätt. De flesta jobb idag kräver betydligt mer av kognition, och många jobb sköts till stor del stillasittande. Vi påverkas också starkt av arbetslivets gränslöshet, komplexitet och höga krav. För att skapa ett hållbart arbetsliv behöver vi använda rätt verktyg för att tillmötesgå de behov som uppstår.

Vårda dina relationer – skaffa en moai

Vårda dina relationer – skaffa en moai

Hälsan borde trots allt vara plattformen vi lever livet på, inte det som stressar oss eller tar upp stora delar av vår tid och våra tankar. Återhämtning, bättre tider, stresshantering och fysisk hälsa har varit i fokus. Nu har vi kommit till den avslutande delen som precis som tidigare delar har till syfte att göra din prestation mer hållbar, öka din hälsa och ditt välbefinnande genom nya vanor och förhållningssätt.

Tips inför VAB

Tips inför VAB

Vi är många som har barn som med mer eller mindre jämna mellanrum blir sjuka av olika slag. Det här inlägget kanske bäst hjälper dig som VAB'ar lite då och tycker att det känns stressigt men där barnets sjukdom inte är av något allvarligare slag. Det är också skrivet...

Hantera stressen – må bra och prestera på topp

Hantera stressen – må bra och prestera på topp

Stresshantering är en av de viktigaste nycklarna till din hållbara prestation. I magen och hjärtat behöver vi ha plats för det som verkligen betyder något – dit hör inte stress som är relaterad till jobb. Coacha dig själv, eller någon annan som vill, och hantera stressen med fem frågor kring vad det är som stressar, perspektiv och återhämtning – allt för att må bra och prestera på topp.